retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

Man kan aldrig besöka för många loppisar!

Kategori: Allmänt

Igår spontanloppade jag! Egentligen skulle jag hålla mig tills idag men när vi ändå råkade hamna i Vagnhärad kunde man ju lika gärna svänga in på Gunillas loppis. Hon har öppet hela påsken 11-16.  
Hos henne sprang jag på ett flertal mässing ljusstakar från skultuna som hon tog 150kr paret för. Vilket kanon pris! Det tog mig ett tag att plocka ut och bestämma mig för ett  par som var likasinnade i mina ögon. Frågade mannen min vilka han tyckte hörde ihop med varandra. Han tyckte de som inte var så polerade och jag tyckte såklart tvärtom;). Till slut blev det en av vardera då märkningen inunder stämde överens. 

Tillverkare Skultuna bruk 1607 No 68. 
Bruket grundades av KarlIX och är beläget i Västmanland och är världens äldsta som idag fortfarande är ett aktivt företag fast i mindre form. 
Mer intressant historia finner ni från källan: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skultuna_Messingsbruk
Duken köpte jag också där för en tjuga. 
Vad vore en påskafton utan ett loppis tänkte jag idag när vi åkte mot Trosa för att strosa. Men nu hade jag redan varit på alla tre ställen som finns. Längs med vägen höll jag utkik efter loppisskyltar, någon borde vara smart att ha en gårdsloppis i påsktider. Men inte en skylt så långt ögat kunde nå. 
Men Trosa levererar alltid! :) 

Denna lilla loppislokal gör man på en minut men gladeligen lyckades jag fynda tre saker. 
Den här påskhelgen går tydligen i vasarnas tecken. Kolla in den här terrakottafärgade skönheten fylld med söta prickar. 

Märkt 3059 men inget mer. Kan det vara en tysk vas? Den var helt klart värd sin guldpeng. 
Helgen går nog lite i ljusenstecken också. 
Två Reijmyre ljusstakar som skimrar i svart och lite lila stod och väntade på mig. 

Ser snygga ut ihop och isär. 
Tur att vi snart flyttar till större så att vi får plats med alla fina loppisfynd och jag får börja inreda. Ska bli så jäkla skoj! 

Min påskafton fortsätter nu i soffan tillsammans med allt godis i ägget och ljudet av braskaminen som sprakar. 

Mannen var precis ute och hissade flaggan så fint. 



Kommentera inlägget här: