retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

När Hälsingland levererar nya loppisplatser

Kategori: 506070tal, Loppis, Loppislycka, loppisresan, secondhand, shopping

Innan jag far vidare på min spännande loppisfärd utan för Hudik stannade jag till vid ett loppis i en sjöbod i Hudiksvall. Möljens antik & kuriosa. 
Där inne började det att dyka upp julsaker i mängder men jag hittade inget som tilltalade mig. 

En liten bit utanför Hudik har jag länge sätt att det sitter en loppisskylt och det är alltid lika trevligt att besöka en lite mera privat loppis.  När jag kommer fram ser jag ett helt garage fylld med saker och en lapp som säger att jag ska trycka på ringklockan inunder så det gör jag. 

En mycket trevlig kvinna med härligt hälsingemål kommer och hälsar så glatt och vi står länge och pratar om alla fina saker i hennes garage. De hade nyligen rensat ut hennes mammas lägenhet i Ljusdal och hon kunde inte bara slänga allt som de inte ville ha utan var smarta och öppnade ett loppis istället. 

Allt var prissatt men det gick såklart att pruta lite. 
Det här uppläggningsfatet fastnade jag för på direkten. Jag och mönster!!!


Egersund Norway stämpel inunder. Fatet är från 60-talet. 
Den röda ljuslyktans glas och att den var i teak fick mig att smälta direkt, den kunde jag inte åka hem utan. 
En osthyvel Nils Johan till min bakelit samling var ett mycket lyckat fynd. 
Nu var det färdig shoppat här och jag välkomnandes tillbaka i sommar för hon hade ännu mera saker att sälja. Vi kommer absolut att ses igen. 

Bilfärden tog mig sen till det ödsligaste loppis jag någonsin varit på. Nu är jag i Sörforsa. 


Jag klev in och det var inte en tillstymmelse till liv. Den här dagen var det gråmulet med en höstligkyla. 
Huset var spöklikt och det var väldigt rått och kallt där inne och ganska mörkt i vissa gångar. Men husets alla saker gjorde mig nyfiken så jag gick omkring där inne fast med en aning spändhet i kroppen och med lite konstiga tankar i knoppen. 
Det mesta satt det en prislapp på som till och från var överkomliga. 
Leksaksrummet kändes extra speciellt att gå in i, en känsla av att jag hade ögonen på mig! 
Såhär går det till här uppe i skogarna. Det kallas för tillit och det gillar jag lite extra med loppisarna här uppe. Att lita på sina kunder att de gör rätt för sig det är fint de!  Jag vill inte ens tänka tanken vad som skulle ske om man gjorde detsamma här nere i Stockholm. 

Golvet var otroligt vackert här inne. 
Vagnen som stod i nästa rum måste ju ändå vara vagnarnas Royce Royce!!! 

Femhundrakronor var prislappen. Bakom mig såg det ut såhär vid spisen. 


Jag var riktigt sugen på stekpannan med det gröna locket men 275:- tyckte jag var lite mycket och vem skulle jag kunna pruta med?
Den här hallen var mörkare i verkligheten och kusligaste delen av huset det knarrade lite extra när man gick där såklart. Jag lyssnade hela tiden efter tecken på människan. Skulle det inte komma fler och loppa snart ? Dyker husets ägare Kerstin upp någonstans? Finns det loppispöken här?
Så fort jag kom in i nästa rum glömde jag bort dessa tankar för en stund. 

Upsala Ekeby vasen som står på bordet ville jag gärna köpa men tråkigt nog var den naggad. 
Tog några detaljbilder i det här rummet. Tänk vad fint det skulle vara om man rustade upp det här huset!

Nu står det bara dystert och förfaller. 
Jag hittade en trappa där jag tog mod till mig och klampade upp. 
Här var det ännu kallare och kuslighetens känsla steg när jag klev in i rummet och fick syn på ett fönster till höger och kikade in i ett mörkt ödsligt rum samtidigt som jag snabbt gick förbi. Kan ärligt säga att jag inte kommer ihåg vad jag såg här uppe för jag var snabbt nere igen och plötsligt ute vid bilen. 

Kusliga loppisar har också sin charm. 

I nästa inlägg åker jag vidare mot Delsbo. Välkomna åter!

Jag önskar er en trevlig fredag och en god helg <3

www.retroida.com 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2014-10-24 | 10:06:11

    Vart var första stoppet 😄

    Svar: I en sjöbod i Hudiksvall :)
    RetroIda

Kommentera inlägget här: