retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

En magisk kväll

Kategori: Allmänt, Konsert

Fredagskonsert i Sorunda kyrka med
Sonja Aldén, i andlighetens rum. 
 
Sorunda har så vacker kyrka och den gör sig väldigt ståtlig i mörkret med alla strålkastare på sig. Det finns en lång historia om kyrkan men jag är så nyfiken på årtal så de har jag kollat upp litegrann. Kyrkan började sin byggnation under 1100-talet det är väldigt långt tillbaka! Det är många år som nämns då tillbyggnad sker. Nuvarande tornhuv blev klar på 1720-talet. 1963-1964 målade de om den fasta inredningen. 
Förra året renoverade de kyrkans fasad. Har ni vägarna förbi någon gång gå in och titta på alla vackra kalkmålningar. Igår blev jag helt fascinerad av mönstrerna. 
 
 

Vackra retromönster. 
 

Kyrkan är stor och det var riktigt mäktigt när Sonja sjöng med sin helt otroligt vackra röst. Det var rysningar så håret på armarna reste sig, några tårar kom då hon sjöng Du är allt, den hade vi nämligen på vårt bröllop 2012 och igår märkte jag att låten tog fram alla mina känslor som jag hade på bröllopsdagen. Det fanns sorgliga ögonblick också men så vackert. 
Sonja startar idag sin Kyrkturné i Stockholm sen far hon iväg ut i landet. 
 
Vi var ca 350 personer inuti kyrkan. 
 

Måste bara visa er den här. Visst är vi fina???;)
 
 
Kommentera inlägget här: