retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

Stannar ni vid alla loppisskyltar?

Kategori: 50-60tal, Loppis, shopping, återvinning

En loppisskylt dyker upp vid vägkanten 
En förväntansfull känsla infinner sig i kroppen när bilen tar sig fram på grusvägarna och man passerar den ena hälsingegården efter den andra. För mig är det den bästa loppismiljön. 
Efter 1 kilometer i sakta fart anländer vi loppiset i Ovanåker och möts av den här vackra mjölkpallen och genast känns det som att vi lever i en annan tidsepok, 50-60tal. 

I Bjuråker blev mjölkbryggans eller mjölkpallens historia mellan tretti och femtio år. Från början av 1910 - talet till omkring 1970. Mjölkbrygga verkar vara den benämning som förekommer mest i Bjuråker, även om många också säger mjölkpall, vilket verkar vara en mer formell benämning som mjölkkörarna använde.

Än kan vi se, eller kanske rättare sagt, återigen kan vi se en och annan mjölkbrygga med uppställda mjölkflaskor. De väntar på den där mjölkbilen som aldrig verkar komma. Annat var det på 50-talet då det fanns det mjölkbryggor vid var och varannan gård. Men nu börjar det åter stå pyntade mjölkbryggor utefter vägen med postlådor på framsidan, vackert dekorerade med sommarens blommor och uppställda flaskor. Text hämtad från http://moviken.atellus.se/page.php?id=314


Med ett leende tar vi oss in på loppiset på logen. Allt var så fint ordnat och prismärkt av gårdsägaren och hans son. 
Jag fann där två plastburkar märkta Perstorp. 
En vacker brickhållare som jag tänker använda sommar som vinter bara för att den är så fin. 
STOPP!!!! En loppisskylt till efter bara 2 kilometers bilfärd. 

Nu befinner vi oss i Spångmyra hos en dam som fyllt ett litet hus med prismärkta gobitar. 
Damen var medveten om vad gamla saker och ting kan kosta men det stoppade inte mig från att pruta!!! 

Fastnade för den här plåtburkens mönster på kanterna. 
Och de här små plåtburkarna. De ska stå i mitt teakskåp i retrorummet. Fick köpa alla burkar för 40 riksdaler. 

Det tar emot att säga att vi faktiskt far förbi några loppisskyltar för att destinationen hade en annan riktning. Jag hade annars svängt av vid alla loppisskyltar! Men tänk så många loppisar jag har sparade att besöka tills nästa gång jag åker upp som är i Augusti. Stannar ni vid alla loppisskyltar?? 
Nu väntar värmen, bad och båttur på mig så vi ses alla retrofantaster!! 
Kommentera inlägget här: