retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

Ladoga Sideboard

Kategori: Allmänt


Jag måste börja mitt inlägg idag med att tacka Bingeting Antik och Prylar! Jag har letat och sökt efter ett sideboard i teak i många år. Och det här stället har gjort mig så glad. Jag tror att om man tänker på något speciellt man vill ha tillräckligt länge så kommer de till än på något vis. När jag såg sideboardet för första gången så hade de precis lyft ut det ur lastbilen. Vilken timing! Jag släppte det knappt ut sikte förns Binge hade satt en SÅLD lapp på den :) Igår var vi och hämtade hem den. Och samtidigt sålde vi den vita tv-möbeln till en gammal klasskamrat som jag hade på gymnasiet. Jätte kul att träffa henne efter så många år. Och det känns också kul att veta att saker kommer till användning i någon annans hem. 

Igårkväll var det mycket att dona med så därför inget inlägg förns nu. Det som tog längst tid var alla dessa sladdar som man har. Nästa gång vi köper nytt ska det utan tvekan vara trådlöst. Men den här gången får vi tacka för att det finns buntband. 

Nu ska ni äntligen få se min helt underbara utsikt till frukost. 


Den gör sig mycket bättre i verkligheten såklart. Jag är kär i en möbel! Den passar jätte bra ihop med vårt barskåp som också är i teak. Den ska ni självklart få se i ett annat inlägg, om vårt vardagsrum. 

På instagram la ja ut den här bilden. 
Fick en kommentar om att den var väldigt lik en Ikea klassiker. Inget jag själv tänkt på då jag var upprymd av att jag hade köpt den och den var min. 
Jag började söka mig runt på nätet. Och hittade en exakt likadan som heter Ladoga och såldes på Ikea. 
I en gammal artikel från Expressen står det att intresset för Ikeamöbler har blivit större och större och att man idag kan få upp till 6000 kronor för ett Ladoga-sideboard. De skriver om Ladoga att många ser möbeln som en kultstämpel och andra ser den som en snygg och användbar tv-möbel som bryter från det moderna. Jag tycker både och. Ur artikeln enligt David Brolin kan det vara svårt att se om möbeln verkligen är tillverkad av Ikea eftersom företaget sällan märker deras produkter. Jag tittade överallt på möbeln igår och kunde inte hitta något spår av tillverkare. 
http://www.expressen.se/leva-och-bo/tjana-stolkovan-pa-gamla-ikea-mobler/?site=desktop

Sideboardet har jag hittat på Buskowskis,blocket och tradera. 
Den tillverkades år 1967 och har fyra lådor och skjutdörrar. 

http://www.lauritz.com/sv/auktion/sideboard-modell-ladoga-ikea/i2994533/
Den här sidan hittade jag och som jag tycker ger mig svaret på att det är en Ladoga från Ikea. 

Vi var väldigt försiktiga igår när vi skulle få ut alla sladdar på baksidan. Ikeas möbler har oftast en tunn skiva fast spikad  bakom och så var det här. Vi bände upp den litegrann. Jag har absolut ingen plan alls på att sälja denna möbel vidare! Men i framtiden vet man aldrig och då vill man att möbeln ska vara helt i sin rätta ordning. 

Som ni säkert märker är jag alldeles lyrisk och det känns väldigt härligt. 
Ni kanske också har er alldeles speciella fantastiska möbel där hemma. Som man bara blir sådär lycklig av titta på. 
Kommentera inlägget här: