retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

Loppissäsongen har börjat!!!

Kategori: Allmänt, Loppisfynd, Loppislycka, berså, fotogenlampa, prunus, shopping, stiglindberg

Semestern har anlänt och loppis-stoppen likaså. Haft semester i 14 dagar och redan besökt 9 loppisar!!! Hade egentligen önskat att det vore flera men där jag har varit hittills i det sörmländska landskapet har det tyvärr inte kryllat av dom. 

 
Igår åkte vi söder ut längs med väg 223 och i närheten av Runtuna dök det upp en loppisskylt. Huset var till salu och det rensades för fullt. 
 
Jag köpte två små gröna fotogenlampor som kommer stå fint hemma på matsalsbordet. Sen dök det upp två guldklimpar, Prunus & Berså!!! Jag blev först lite ledsen över hur dåligt skick det var i men det fanns inte på kartan att jag skulle låta dom få stå kvar där. Fick köpa båda för 25kr och tänkte att de ska få lite kärlek av mig ändå. 
Prunus tallriken från Gustavsberg, den första guldklimpen. Vacker dekor formgivet av Stig Lindberg. Gustavsberg producerade Prunus mellan 1962 och 1974.
 
Den andra guldklimpen, Berså skål med dekor ritad av Krister Karlmark på uppdrag av Stig Lindberg.
En fin blomma tänkte jag skulle få pryda skålen. Tanken slår mig såklart varför den har kunnat bli i så dåligt skick, väldigt ledsamt hur den har blivit behandlad. Inte kan väll en diskmaskin ha kunnat göra den skadan?
Har läst runt lite på olika sidor på nätet och tydligen var Berså & Prunus mycket känsliga för maskindiskmedel. Glasyren repades också lätt och mycket av det Prunus som i dag finns kvar är ofta i dåligt skick. De  nytillverkade klarar idag en tvätt i diskmaskin galant!  
 
Imorgon är ett nytt loppisbesök inplanerad och jag håller tummarna för fler överaskande fynd! På återseende kära läsare.
 
 
 
Kommentera inlägget här: