retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

Tyko Axelsson, Anna-Lisa Thomson & Stig Lindberg på en och samma dag!!!

Kategori: Loppis, Loppisfynd, Loppislycka, stiglindberg

Idag var det dags att bege sig till landstället i Trosa för att plocka ned förtältet till husvagnen.  Vi bor husvagnsliv provisoriskt då vårt lilla torphus inte mår så bra just nu. 
När förtältet plockas ned är det verkligen ett tecken på att hösten är här. Jag älskar hösten med alla dess färger men lite tråkigt var det ändå när husvagnen efter ett tag såg väldigt naken ut där den stod. Jag hoppas iallafall att vi hinner övernatta någon helg framöver innan det blir för kallt. En snabbvisit blev det idag. När vi satt i bilen påväg till färjan vid skanssundet märkte jag att vi var alldeles för tidiga och ett stopp vid fyndmagasinet i Vagnhärad skulle vi hinna med :) 
Tur att vi stannade till där för jag kom därifrån med det här!
Har spanat efter den här ljuslyktan ett tag nu som heter Solöga och som kommer från Reijmyre och är designad av Tyko Axelsson på 60-talet. Så glad att jag fann den och i så fint skick. Ikväll ska det tändas ljus och söndagsmysa. Har sett på femtiotalsjaktens blogg att den även finns i flera färger så jag får spana vidare  
( se www.femtiotalsjakten.se ) 

Sprudlade av lycka när jag fick se dessa små kaffefat ligga underst i en hög. Dock utan sina koppar till min besvikelse. Får hålla span efter de också framöver. 
Blå aster designad av Stig Lindberg. 

Sen hittade jag det här läckra fatet från Upsala Ekeby med vacker etikett som satt kvar. Inte ofta som jag har sett det. 
Ekeby 3281 - skål med öra som tillverkades 1937 av Anna-Lisa Thomson. 
Jag är nyfiken på den här skålen och ska försöka söka mig runt efter mera historik. Hittar jag något så återkommer jag. 

Men så fina fynd jag har gjort idag! Tre helt fantastiska formgivare och designers på en och samma dag. 
Tack Stig, Anna-Lisa & Tyko! 
Kommentera inlägget här: