retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

Trosa-Nyköping-Gnesta

Kategori: 50-50tal, Loppis, Loppisfynd, Mönster, Plåtburkar, RetroIdasbutik, Upsala-Ekeby, butik, retromönster, vintage, vintagekläder

Tillsammans med min man och min mamma har jag idag besökt fem loppisar där resan startade ifrån Trosa till Nyköping och avslutades i Gnesta. Idag har det varit det mest passande vädret för loppisbesök, mulet med mycket nederbörd.
 
Ett riktigt fyndloppis tipsade min mamma mig om i Nyköping, Loppis Idbäcken ligger i en gammal industrilokal på 300 kvm,Gamla Oxelösunsvägen 1.
 
Första mötet med alla ting! Nästan allt är prismärkt till ett ibland för högt pris. Men man ska alltid pruta! Vi var själva när vi gick där inne idag och vi kunde höra regnets smatter ovanför oss. En riktigt mysig känsla. 
Mina inköp härifrån.
En härligt plastburk med fina bruna hjärtan på.
Tre assietter med ett jätte sött mönster, fyrklövern Upssala Ekby.
Har lagt ner tid på att hitta formgivaren men utan resultat tyvärr. Är det någon som vet? ( Tackar min snälla detektiv Sandra för informationen :) Formgivaren är Berit Ternell 1966-70)
 
Röda Korset Kupan i Nyköping. Fanns två avdelningar. Dörren här leder er in i lokaler med kläder och ett fåtal hyllor med glas och porslin.
Västra Trädgårdsgatan 47. Här sprang jag på det ena fyndet efter det andra :) 
Retro plastskålen ifrån Husqvarna i en röd värmande kulör.
6 stycken fina fruktknivar i rostfritt stål med teakskaft.
Ett skärp? En sjal? En slips? Jag vet inte vad det är men jag älskar mönstret! Den kan säkert användas som ett vackert siden halsband eller som en fin dekoration i håret. 
 
Titta in den här undebara kläningen som både jag och min mamma kommer i. Jag längtar tills jag får gå på bröllop för jag har redan klädseln klar. 
Jag trodde först att den var hemsydd men hittade en liten lapp där det stod only hand wash with care. Klänningen är i en linne modell med en fastsydd capekrage.
 Andra avdelningen var möblerad med möbler och blandade ting. Här inne gjordes inga fynd.
 
Fikapaus är ett självklart måste när man letar efter loppisar och fynd! Ett plus är när man hittar ett fik med retroinredning i helt min stil. 
 
Loppisbutikerna började sina och de som fanns kvar att besöka var stängda och hade oftast sina öppettider på Lördagar. Loppisfeber är något man lätt får när man väl börjar. Idag sa jag till Johan och mamma att jag skulle nog kunna gå på hur många loppisställen som helst och åka hit och dit under en hel dag, finns det inte något stopp för mig? Nej jag är nog loppistokig ;) 
För några år sen var jag på ett loppis i en lada i Gnesta. När vi satt och fikade började jag undra om den fanns kvar. Jag tog snabbt reda på det via en kompis på facebook och fick då också veta att den idag finns kvar och heter Gnesta auktionisten. Jag ringde direkt dit och frågade om dagens öppettider, 11-17. Vi tog oss från Nylöping till Gnesta.
 
En mysig lada som jag minns den men idag mer som en antiklada och inte en loppislada. Längst in ser ni en loppisskylt där kunde man gå in i ett rum på ca 20kvm och allt kostade 20kr. Inga fynd gjordes här.
Men lika lycklig var jag för det i mina underbart gula stövlar och jag visste att en butik röda korset väntade på andra sidan gatan. Den sista loppisbutiken för dagen! 
Det här stället får dagens högsta loppispoäng :) Pågrund av de fina fynden såklart!
Torggatan 1 Gnesta. Torsdagar och fredagar kl. 11-17, lördagar kl. 11-14.
 
Grönt är skönt och snyggt som tusan!
Visst är jag kulöraktig? 
 
Jag hittade två fantastiska retromönstrade tyger.
 
Synd att jag inte är en skicklig sömmerska men jag hoppas att kunniga kan få användning av dessa tyger och sy sig något riktigt fint.
 
Jag är så nöjd över dagens handlande fyndigheter och loppisenergin sprudlar för fullt.
 
Några av dagens fina inköp kommer att dyka upp i RetroIdas butik på nätet inom en snar framtid www.tictail.com 
 
 
Kommentera inlägget här: