retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

"Porslinsporr"

Kategori: "porslinsporr", Allmänt, Loppisfynd, Mönster, Upsala-Ekeby

Fastnat med blicken många gånger idag på våra tuplaner här hemma. Dom senaste tulpanbuketterna jag haft har direkt vissnat och inte varit på humör. Beror säkert på väderomställningen som inte bestämt sig för vinter eller vår. De här tulpanerna utstrålar lycka så nog är våren här nu. 
Vackra tulpaner kan nog göra vem som helst på bra humör.
 
Nu till Fredagens loppisfynd. Som vanligt gick jag min loppispromenad och firade in att helgen var på ingång. Känner verkligen av nu att jag är en stammis hos våra loppisställen i stan, mer som en loppiskompis än som kund. Hälsade på lilla loppiset på skolgatan. Även fast det bara gått en vecka sen jag var där sist och vet vad som finns och känner igen nästan allt som står kvar på exakt samma ställe. Så går jag där med en sprudlande loppiskänsla om att här hoppas jag på fynd. Man ska alltid hoppas! Och titta högt upp och långt ner...
Långt ner hittade jag mina två fynd, när ställde han dit dom? Jag kan inte gått förbi?
 
Två fina Upsala-Ekeby tallrikar ur serien Ruter, Helmer Ringström.
 
När jag gick till mannen för att betala så skrattade han bara och sa
-Jag visste det! Du skulle ha dom men jag ville inte tipsa. Du är en samlare!
Han har lärt känna mig lite och hade så rätt, han vet vad jag är ute efter :) Du ska få ett kompis pris sa han.
Så för 10:-/st var dom mina. Underbart! Han frågade innan jag gick om jag någon gång tagit kort på min samling tillsammans. Har gjort det vid ett tillfälle i samlingens första fas. Vet inte vilken fas det är i nu men till min förvåning så är vårt köksskåp fylld med vackert mönstrade tallrikar och assietter. 
 
Ibörjan förstod jag inte riktigt det här med "porslinsporr" och dess innebörd men det gör jag garanterat nu.
Min man vet nog inte om att VI har så många porlsinsporraktiga tallrikar. Visst är det vackert! Det blir lyxmiddag oavsett vad du placerar på tallriken. 
Här ser ni Upsala-Ekeby- Kryss 2 djupa, 2 assietter och en djup oval, Spinett en djup, Ruter 2 tallrikar, "AX" en tallrik, Atos en tallrik, "Lansett" en assiett, Karlskrona Sylvia en tallrik, Karlskrona en tallrik och en assiett och Safari en tallrik. 
Gustavsberg- Rosenfält Stig Lindberg 2 assietter 
Rörstrand- En tallrik
 
Välkomna att titta på alla "porriga" mönster.
 
 
 
 
Arton fantastiska verk och jag tror samlingen kommer utökas något enormt för det här kan man bara inte sluta samla på. "Porslinsporr" ja så är det!
 
 
 
Titta gärna in i butiken och spana in dom nygamla tingen som jag la in igår www.retroida.tictail.com
Är det något speciellt ni söker efter så tipsa gärna mig så håller jag mina ögon extra öppna för det :)
 
 
Kommentera inlägget här: