retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

Många bud och klubbslag på årets första auktion.

Kategori: 506070tal, REDA, RetroIdasbutik, vintage

Auktionen i Onsdags började som det alltid har gjort med en munspelsmelodi. Fick höra den kvällen att auktionsmannen som sitter i sin stol placerad uppe på ett bord har varit verksam sedan 1972. Han måste verkligen älska sitt jobb och lärt sig mycket om alla antika och vackra saker under åren. Undra hur många slagklubbor han har haft? Och vad heter auktionsfarbrorn? 
Den här gången lyckades vi komma dit i bra tid. En timme innan, så vi hann ta platser på första parkett och gå och titta på alla saker och jag hittade några potentiella godingar :)
Självklart stötte jag ihop med en kryddhylla till och blev kär! Konstigt,  först ser man aldrig några och sen dyker det upp flera i min närvaro på kort tid. Den fick tyvärr inte följa med hem, såldes för 1090:-
En fin tavla av Lars Norrman, såldes för 100-200kr minns inte exakt. Startbudet är alltid på 50:- kan låta mycket men då är det inga slagavgifter som tillkommer. 
Kolla in vad som ligger i lådan! Ett gäng bakelitbestick som jag så gärna velat ha. Jag var med på bud upp till 130:- såldes för 140:- mycket billigt! Men pengarna skulle sparas och jag hade satt en gräns. Det är viktigt med gränser och att man håller dom, annars kan det bli väldigt fattigt. 
Jag fortsatte att hålla utkik efter mina favoriter! 
En stor härlig skinnväska i nyskick, den blev min för 110:- 
Kasthyllor från tryckerier är också en av mina favoriter och den här stod bara där och väntade på mig. Har en hemma sedan tidigare med en massa små fina prylar i. Förr användes den av grafiker för att förvara bokstäver i, innan sättning och tryck. Den budades in för retroidasbutik och kommer att finnas till salu på Torö marknad den 2 augusti :) Bakom mig satt en herre som knackade mig på axeln och berättade vad den hade använts till och om en sida på nätet man kunde kolla in som hette regall. Jag kanske missförstod honom för jag har sökt utan att hitta något. Jag får fortsätta forska i vad han menade. 

En charmig grå kobratelefon som såldes för 150:- Hade den varit röd så hade jag varit med och budat!
En skrivmaskin har jag redan men fastnade för den fin blåa färgen. En lycklig budare fick betala endast 50:- för den. 
Den här skulle jag inte buda hem men jag älskar verkligen rokokobyråer, har jag alltid gjort. Någon dag ska jag köpa mig en riktigt mullig en med helst tre lådor och med en mörk grå skiva uppe på.
En antik teaterkikare hade inte varit dumt att ha som prydnad här hemma. På Auktion finns det oftast kända upphandlare och den köptes av en sådan för ett dyr peng. 
Jag har lite av en väskmani men vem har inte det?;) Så denna handgjorda korgväska ropade jag in för 130:- och med en väska där i. 
Finns det intresse av den så är den till salu. 
Det blev några riktigt fina köp som jag är jätte nöjd över. 

Kvällen var fantastisk och många skratt blev det. Jag måste berätta för er om kvällens söta dam också som frågade precis innan auktionens början om stolen bredvid min mamma var ledig, och det var den. Hon satt där med oss hela auktionen och pratade om vad hon kände igen och hade hemma och hon budade också men till slut blev hon lite fundersam hur hon skulle få hem allt. 

Hon älskade tomtar <3 och hon förgyllde vår kväll ännu mer. 

Den mysigaste kvällen på länge och vi lärde oss faktiskt att det är mycket bra om man pratar med den men är med på auktion, på vad man tänker buda på! För jag och min mamma inledde auktionen med att ropa femtio!!! och sträckte upp våra högra armar samtidigt sen tittade vi på varandra med en konstig min, mamma gav sig och jag fortsatte budandet på en Lisa Larsson figur som jag sedan släppte. För oss var hela situationen rätt så komisk och vi satt ju på första parkett också så syntes väl det gjorde vi. 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2014-07-18 | 10:30:26

    Ser fram emot nästa auktions tillfälle med dig kära dotter. Kram

    Svar: Våra äventyr tillsammans är så roliga :) ser också fram emot nästa auktion! Kram
    RetroIda

Kommentera inlägget här: