retroida.blogg.se

FÖLJ MED PÅ FÄRDEN IN I RETRO VÄRLDEN

ALBYL Tabletter

Kategori: Historik

Jag tycker om att värma min vetekudde när jag är frussen. Tyvärr är den gammal och fyllningen kommer ibland ut och samlas i soffan. Jag är inte världsbäst på att sy men idag ville jag så gärna värma min vän. Även fast jag inte är så bra på det där med att sy så har jag sytillbehör och de ligger i en jätte gullig sylåda.
 
Har inget minne av vart jag har köpt den någonstans men jag är väldigt glad att jag har den.
Här ifrån hämtade jag iallafall sytråd och en liten ask som jag har synålar i. Att jag skulle sy glömdes fort bort och intresset för asken fick sitt fulla fokus. Hade den legat där hela tiden utan att jag ens har brytt mig om den? Den ska inte ligga under ett lock den ska placeras någonstans i dagsljuset.
 
Såhär ser den ut.
 
Aktiebolaget Leo grundades redan år 1914 på Apoteket Björnen. Deras första läkemdelsprodukt var Leopiller mot förstoppning som sedan följdes av Albyl tabletter. Värktabletten Albyl var under många år företagets flaggskepp och en motsvarighet till huvudvärkstabletten.
 
 
Företaget finns i nuvarande lokaler på Stattena i Helsingborg och där har det funnits sedan år 1920. (Hälsingborg som det stavades på den gamla goda tiden)
http://industrihistoriaiskane.se/arkiv/2004/index.htm
 
Från år 1986 och framåt har det skett endel ägarbyten och fusioner (samgående mellan företag).
Sedan år 2006 har de hetat McNeil AB.
www.mcneilab.se
 
 
Den här fina annonsen hittade jag i tidningen Husmodern 2 / 1935.
Albyl hjälper!
Vid reumatism, influensa, ischias samt vid förkylningar och huvudvärk är Leos Albyl-tabletter just vad ni behöver. Lindrar omdelbart de mest envisa smärtor utan skadliga biverkningar. Ha därför alltid Albyl hemma och tag med dem på resan. Trevligt förpackade i bleckaskar om 50 tabletter till ett pris av kr. 1:50 pr ask. Fås på alla Apotek.
http://runeberg.org/husmoder/1935/0002.html
 
Det här finns i min Albyl ask idag. Tycker att de förpackningar man köper idag med värktabletter i är väldigt tråkiga och väldigt dyra. Om de legat i en såhär fin ask hade det för mig fått kosta lite mera utan att det hade gjort något.
Jag kommer nog att lägga mina nålar någon annanstans och asken får flytta in i retrorummet!
Tänk om det finns flera gamla askar eller burkar här hemma? Kanske ska rota lite hemma hos mina föräldrar också?
Man vet aldrig vad dagen har att ge och det är de som är så spännande. Idag i min sjukstuga här hemma har jag lärt mig lite ny historik och de kanske ni också just har gjort. 
 
I tidingen Husmodern 2 från 1935 fastnade jag också för den här annonsen. 
http://runeberg.org/husmoder/1935/0002.html
 
Med det avslutar jag för nu och med spänning får vi se vad nästa inlägg har att komma med för jag har ingen aning ;)
 
Kommentera inlägget här: